voetbal

Voetbal behoort tot één van de 5 sporten waarbij de grootste risico op een blessure aanwezig is. De meeste blessures die tijdens voetbal ontstaan zijn aan de pols, de enkel, hand en vingers, schouders en voeten. Deze blessures ontstaan door een val of een verzwikking. In sommige gevallen ook door lichamelijk contact, zoals tegen elkaar aan botsen bijvoorbeeld.

Hoe kan een voetbal blessure worden voorkomen?

Voorkomen is beter dan genezen. Deze uitspraak geldt ook zeker voor voetballers. Er zijn verschillende acties die kunnen worden ondernomen om een voetbal blessure te voorkomen.

Braces

Een eenvoudige en effectieve manier van sportblessures voorkomen is het dragen van braces. Bij voetbal zijn enkelbraces de belangrijkste. Enkelbraces stabiliseren en beschermen de enkel tegen verzwikking en verdraaiing. Toch een enkelblessure opgelopen? Een brace zorgt ook voor het versnellen van het herstelproces.

Push Sports Enkelbrace 8

De Push Sports Enkelbrace 8 is een ultradunne enkelbrace die de enkel ondersteund. De brace biedt aangename compressie en beschermt de voet tegen een tergukerende enkelletsel. Daarnaast kan de brace ook bij andere sporten gebruikt worden.

Warming-up en cooling down

Voor de training een aantal oefeningen doen zoals rennen en rek-en-strek oefeningen zorgt ercvoor dat de bloedsomloop op gang komt. De spieren en de pezen worden goed warm. Daarnaast verlopen ook de stofwisselingsprocessen sneller. Hierdoor komen de spieren sneller aan de nodige zuurstof en energie.

Goede voetbalschoenen

Goede voetbalschoenen bieden draagcomfort en stabiliteit. Daarnaast ook schokdemping en grip. Dat is erg belangrijk bij het voorkomen van een blessure.

Gezond levensstijl

Een gezond levensstijl kan een erg grote invloed hebben op de fitheid. Gezond eten zorgt voor een prestatieverbetering en het voorkomen van blessures. Daarnaast is het erg belangrijk om gedurende de dag en tijdens het sporten voldoende water te drinken.

Voetblessures

Er zijn verschillende voetblessures die met verschillende braces kunnen worden voorkomen en genezen.

Achillespees ontsteking

Bij overbelasting van de achillespees kan er een ontsteking ontstaan. Deze ontsteking komt ook het meeste voor bij voetbal en hardlopen. De klachten die kunnen ontstaan zijn stijfheid en/of pijn.

Fasciitis plantaris

Een andere blessure aan de enkel is fasciitis plantaris. Dit gebeurt bij overbelasting aan de enkel. De klachten die hierbij kunnen voorkomen zijn zeurende pijn onder de voet, uitgestraalde pijn aan de binnenkant van de voet en naar de tenen.

Gescheurde enkelband

Een gescheurde enkelband is ook een veel voorkomende enkel blessure. Dit gebeurd wanneer er een band gescheurd is door dat de voet gekanteld is geweest. De klachten die hierbij kunnen ontstaan zijn pijn en zwelling op en onder de enkel.